zaterdag, februari 25, 2006

Hypochondrie

De vogelgriep rukt op en komt steeds dichterbij. Steeds vaker wordt ook in zwanen etc. de voor mensen gevaarlijke variant H5N1 aangetroffen. Nu zit het water waar wij aan wonen vol eenden en zwanen die zich nog steeds kiplekker lijken te voelen (of mag je zulke uitdrukkingen nu niet meer gebruiken?), maar mocht het hier nog eens uitbreken dan hebben wij gewoon de H5N1 op ons terras en eigenlijk dan ook in de woonkamer.

Nu weet ik wel dat het niet zomaar overspringt, maar wij gaven wel altijd de planten op het terras water met het vieze water van de zwanen. Ook het water van de vissen wordt ermee aangevuld, misschien hebben wij dus straks de eerste vissen met vogelgriep? In ieder geval zullen wij dat water (voor de zekerheid) maar niet meer gebruiken.

Misschien lijd ik aan hypochondrie, maar elke dag kijk ik toch even of de heren en dames zwaan en eend zich nog allemaal goed voelen en slaak ik toch weer een zucht van opluchting als ik ze vrolijk kwetterend zie rondzwemmen.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja, het is nog maar de vraag of zo een zwaan vanop het water tot in de huiskamer kan niezen.
Normaal gezien horen vogels helemaal geen griep te hebben. Dit soort mistoestanden ontstaan door onhygienische samenlevingsvormen tussen mens en dier in ontwikkelingslanden.
Zo moet er bijvoorbeeld ook eerst een negert een aap hebben geneukt zodat AIDS kon ontstaan.
Waarschijnlijk ontstaan binnenkort ook paardenpokken, geitengonorroe en schapenschaamluis.

Anoniem zei

Ik verbeeld me al dat ik zieke zwanen en andere gevogelte zie hangerig en grieperig rond slenteren.Gisteren zag ik een vogel op de fietspad helemaal in elkaar gevouwen (vandaar dat ik nog steeds naar zijn soort moet raden....).Ik raakte natuurlijk meteen in de paniek, maar later dacht ik nog aan de wijze woorden van mijn moeder; er zijn heel veel trekvogels die gewoon uitgeput raken en lange jaarlijkse route niet halen. Ze gaan ook dood, ergens onderweg, in de natuur.Wij kunnen daar bang voor zijn, maar dat helpt niet.Wat we wel kunnen doen is zorgen dat onze weerstand op pijl blijft, zodat we niet zo gauw ziek worden, en als we toch ziek worden ook kunnen herstellen.

Erika Koukos zei

Inderdaad er gaan normaal ook vogels dood. Zelfs van ouderdom.