donderdag, juli 12, 2007

Jumbo

Van onze correspondenten Teun en Marieke Markies uit Bergen op Zoom

Het is alweer enige tijd geleden dat er hier in de binnenstad een Jumbo supermarkt geopend is, maar het ligt ons nog vers in het geheugen. Onze binnenstad is geheel gerenoveerd en heeft warempel wat stadse allures gekregen! Nu is de kroon op het renovatie-werk bijna bereikt. Alleen aan de muziekkiosk wordt nog druk gewerkt.

De Jumbomarkt was een lang gekoesterde wens van alle binnenstadters, want nergens was een behoorlijke supermarkt meer binnen loopbereik. Alleen een kleine vestiging van Albert Hein. Ergens in een verlaten straatje. Alleen als je tot de tanden gewapend was kon je daar nog met goed fatsoen iets proberen te halen en dan liep je nog het risico om slachtoffer van een overval te worden. Het resultaat was dan ook dat je bij het woord verse groenten beter kon zetten: “ gedroogde groenten”.

Nu zie je als je op de Grote Markt bent een stoet van voornamelijk bejaarde Bergenaren gewapend met boodschappenkarretjes en zelfs trolleys jumbowaarts trekken,zodat vreemdelingen zich misschien wel afvragen:” “zou Schiphol hier ergens in de buurt liggen?”. Natuurlijk waren wij bij de feestelijke opening ook van de partij en wat ons opviel was dat er nauwelijks een uurtje na de opening al een grote ster in de glazen deur naast de entree gestoten was, dus ik vermoed dat vele hebberige luitjes aan het dringen zijn geslagen,want je kreeg bij 25 euro aan boodschappen een appeltaart cadeau en ze zouden eens op zijn!

Binnen gekomen viel ons de gezellige drukte op van de klanten, die in groepjes tussen de rekken stonden te keuvelen alsof ze alleen maar gekomen waren om de laatste nieuwtjes uit te wisselen.
Wat we ook constateerden en wat ons haast de slappe lach bezorgde was, dat er overal schalen met te proeven artikelen stonden zoals kaasblokjes, plakjesgrillworst, koekjes, stokbrood met salade enz. Natuurlijk kregen we van dit feit op zich geen lachstuip, want proeven is toch heel normaal? Maar nee, het was meer het feit dat de hebzucht van sommige mensen zo komisch aan het licht kwam!

Zo liep er een mannetje rond in een kikkergroen colbert en korte broek die zich zichtbaar haastte van schaal naar schaal om toch maar vooral geen hapjes te missen. We denken dat hij een complete maaltijd achter de kiezen had voor hij de winkel had verlaten. Ik denk dat de korte broek voorzien was van makkelijk elastiek in de taille!
Zelf sloeg ik ook weer een flater . Ik ben nogal kippig zonder bril en dacht dat Teun naast mij stond, zodoende vroeg ik niets vermoedend aan de vermeende Teun, ”Zal ik wat van die lekkere pruimen nemen liefje?” Tot mijn schaamte bleek ik tegen een ongeveer 16 jarige jongen aan te staan praten, die het gelukkig met een brede lach en begripvol aanhoorde. Mijn vertrouwen in de jeugd is weer versterkt in de Jumbo!

Tot mijn grote vreugde zag ik verse andijvie liggen en stevende erop af! Ik werd vroeger niet voor niets de vitaminebron genoemd. Teun vond het maar niets en zei “denk maar aan die rode bietjes die je laatst gekocht had en die na drie weken beschimmeld in de groentenla lagen!” Teun moest helaas die avond aan de verse andijvie! We zouden alleen maar verse groenten gaan kopen, maar het resultaat was dat we met drie volle plastic zakken naar buiten kwamen.
Het mannetje in het groene colbert zagen we trouwens deze week ook weer aan het snoepen in de winkel .Ditmaal gekleed in een kanariegele outfit. Hij zal over een jaartje wel maatje Jumbo hebben.

Audoe ,Teun en Marieke Markies.

Geen opmerkingen: