dinsdag, september 11, 2007

Kasteel van de Assumptionistische spekpaters

Voor ons vergelijkend religieuze warenonderzoek hebben wij onlangs ook de katholieken aangedaan. Een en ander vond plaats bij Kasteel Stapelen in Boxtel. Kasteel Stapelen is al bijna een eeuw lang in gebruik als klooster van de Assumptionisten. Er wonen nog slechts 14 paters, maar desondanks is dit prachtige kasteel toch gesloten voor publiek. Wat wij wel zagen is dat het echte spekpaters zijn, want in een groot gebouw in de tuin verhuren zij aan honderden mensen woningen.
Dit was dan ook te zien op het kerkhof in de kloostertuin, dit was namelijk overvol met graven van vrij recente data; allemaal gestorven aan welvaartsziekten.

Aan de achterkant van de tuin, afgesloten van de paters (je mag tenslotte de spekpater niet op de kat binden), bevindt zich het nonnenhuis, in vrij gewoon woonhuis. Na veelvuldig om het huis te hebben gelopen en geen levend wezen aan te treffen (toch stiekem op bezoek bij de paters?), besloten wij door de deur met daarop vemeld "kapel" te sluipen. Daar troffen we een vrij modern kerkje met alweer geen levende ziel te bekennen. Als Griek orthodox wilde Michael nu juist zo'n dienst eens meemaken en besloot daarop maar zelf de mis te verzorgen. Wederom was er voor deze uiting van geloof geen enkele waardering; bij het weggaan zagen wij door de halfdichte vitrage dat de witte kappen gewoon zaten te schransen. Een enkele kap draaide zich nog misnoegd naar ons om.
Een ding moge duidelijk zijn; bij de katholieken voelden wij ons niet erg welkom.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste mevrouw Baardwijk,

bij toeval ben ik gewezen op de inhoud van uw weblog betreffende de "Assumptionistische spekpaters:.
Met stijgende verbazing heb ik een en ander gelezen en de foto's gezien.
Wat wil het geval.

Wonende in Boxtel ben ik vrij goed bekend met deze paters en hun woonomgeving. Het viel mij dan ook op dat uw foto van het kasteel noopt tot een zeer ingrijpende verbouwing van het eigenlijke. Of zou het zomaar kunnen dat genoemde foto van een ander kasteel in een andere plaats is?

Nee, ik kan me niet voorstellen dat u een dergelijke dommigheid zou begaan in deze tijd van verregaande internetkennis.

Het gesloten zijn voor bezichtiging is inderdaad stuitend. U heeft volstrekt gelijk dat het vrijelijk bezichtigen van iemands woonhuis de normaalste zaak van de wereld behoort te zijn.

Dat het onderhouden van een dergelijke woonsteê een aanzienlijke aanslag doet op des paters pecunia is mij alleszins duidelijk. Het komt mij dientengevolge begrijpelijk voor dat de paters hun status willen ophouden door middel van het verhuren van appartementen in hun tuin. Dat bedoeld gebouw niet hun eigendom is, maar van een Boxtelse Woonstichting en dus niet bijdraagt aan hun onderhoud, ach, het is slechts een detail.

Bewondering heb ik voor uw beschouwen van de tijd. De constatering dat graven uit het begin van de 20ste eeuw behoren tot recente datum, maakt duidelijk dat uw wereldbeeld breder is dan dat van menigeen. Niet velen
beschouwen een eeuw in het licht der eeuwigheid.

Daarenboven, het talent om aan de hand van slechts een graf met een kruis de doodsoorzaak van de betreffende overledene vast te stellen, mag als uniek in de
wereld genoemd worden. U wacht nog een grote toekomst.

Het ontbreekt mij nu aan tijd om op de rest van uw verkenning in te gaan, maar mocht u zich geroepen voelen uw "buitenkantkennis" van wat robuuster binnenkant te voorzien, dan mag u zich tot de gastvrijheid van dit huis wenden.

Met vriendelijke groet,

Freek Claasen
coördinator kloostergemeenschap

Erika Koukos zei

Beste heer Claasen,

Ik begrrijp dat de waarheid pijn doet, vooral op de harde blogwijze zoals bij u kennelijk niet bekend.
Ik heb de foto zelf gemaakt dus lijkt het mij sterk dat het niet klopt.
Uw vijandige houding doet mij wederom denken (ook al zegt u het tegendeel) niet welkom te zijn.
Ik ben bij vele kloosters binnen geweest, waar (vanzelfsprekend!) geen woongedeelten worden getoond maar wel de gebouwen + interessante gesprekken met de zusters danwel broeders.
Er zijn wel degelijk graven van eind vorige eeuw bij en inderdaad vind ik een tiental jaren niet veel, in het licht der schepping gezien.

Mijn "buitenkantkennis" is niet zo oppervlakkig als u denkt hoor daar ik theologie studeer.
Wat mij wel duidelijk is dat u helaas elk gevoel van humor ontbreekt, jammer want het leven is maar zo kort.

Graag ga ik op uw uitnodiging in, echter alleen als u zelf tot de paters behoort.