maandag, december 12, 2005

Ga leven, vandaag nog!

Veruit de beste film die ik dit jaar gezien heb is What the bleep do we know? Een film om nog lang over na te denken. Het is een verhaal en het is een documentaire, waar de wetenschap en de spiritualiteit niet 2 verschillende zaken zijn, maar hetzelfde beschrijven.

De film behandelt de kwantum fysica, iets wat niet anders als heel erg waar moet zijn. Dat besef had ik al wel, maar ik begrijp nog steeds niet dat wij zo oppervlakkig kunnen leven als er zoveel meer is. Ik doe dagelijks mee aan het gewone leven en ben druk bezig met futiliteiten, terwijl elk mens zo vreselijk veel mogelijkheden heeft.

Op een enkel, bijzonder, moment kun je het kleine stipje waarop je leeft verlaten en zijn er meer overstijgende emoties. Doorgaans echter leven wij misschien maar 1 % (eigen schatting) van de mogelijkheden in het leven. De film laat je dit alles nog eens zien en doet je beseffen dat je dit moet veranderen, nu! Het leven gaat heel snel voorbij, dus maak het verschil, vandaag nog!

Enkele Quotes uit de film om over na te denken:

  • Science without religion is lame, religion without science is blind. - Albert Einstein, in The New Convergence.
  • All matter originates and exists only by virtue of a force… We must assume behind this force the existence of a conscious and intelligent Mind. This Mind is the matrix of all matter. - Max Planck, Nobel Prize-winning Father of Quantum Theory.
  • If quantum mechanics hasn't profoundly shocked you, you haven't understood it yet. - Niels Bohr.
  • The most beautiful thing we can experience is the mystical. It is the source of all true art and science. - Albert Einstein.
  • You cannot see anything that you do not first contemplate as a reality. - Ramtha.

17 opmerkingen:

Anoniem zei

Deze film is inderdaad een aanrader, hij was voor mij misschien iets minder een eyeopener dan gemiddeld omdat het een moderne versie is van wat kabbalisten al 4000 jaar geleden hebben ontdekt maar het is wel mooi dat nu ook de wetenschap dicht bij de uiteindelijke doorbraak komt.

Het is een film die je niet alleen moet zien maar ook ervaren.

Erika Koukos zei

Inderdaad! Zou verplicht moetn worden op scholen.

Erika Koukos zei

Zo'n wereld bestaat niet, je ontkent dan je eigen zijn.

Anoniem zei

Wat jij wil piet.

Anoniem zei

ik heb de film nog niet gezien, maar dat zal ik zeker doen.Het laat me een beetje denken aan het boek "De Tao van Fysica" van Fritjof Capra.

Erika Koukos zei

Dat ken ik helaas nog niet. Maar de film is een echte aanrader.

Anoniem zei

@milanka

De Tao van fysica is inderdaad ook 1 van de werken die deze "nieuwe" inzichten verduidelijkt. Ook hier wordt aangegeven dat iedereen over een vrije wil beschikt waarmee men kan kiezen welke invloed men op zijn/haar omgeving uitoefend.

@piet

Dus als iemand continu alles wat men niet heeft willen bestuderen hekelt dan is dat ook een keuze,. Het blijft wel de vraag of men over het algemeen een boodschap heeft aan alles waar jij een hekel aan hebt. Het is zonde van je leven, probeer er wat meer van te genieten.

Erika Koukos zei

@Piet
Inderdaad ben jij gelukkig op jouw manier. Wat iedereen hier alleen probeert te zeggen dat het zonde is dat je niet meer dingen onderzoekt, je zou dan namelijk wel eens veel gelukkiger kunnen worden. En je wilt je leven toch leven op de allergelukkigste manier?

Anoniem zei

@Piet

Het gekke is dat ik alleen maar even aangeef dat ik deze materie al eerder in de kabbalah heb ontdekt en hup, daar springt haatsmurf weer tevoorschijn.

Het is echter zo dat je het ook terug vindt in andere geschriften zoals de bijbel, de koran en boedistische werken en werken van Einstein en Jung, maar goed die vermeld ik niet omdat ik die nog niet genoeg heb bestudeerd.
Ik zie dat je inderdaad probeer voor jezelf te denken zonder bouwstenen van buitenaf te hanteren. Het gevaar hiervan zou kunnen zijn dat je de wereld vanuit een soort autistisch viskomperspectief gaat bekijken. Bewijs is trouwens je comment:

-------------------------
Dat zeggen wij al 4000 jaar, wij hebben uiteindelijk toch gelijk..." Dat soort opmerkingen doen mij de haren ten berge rijzen, en mij uitzien naar een wereld zonder enige stroming....
--------------------------

Dit staat namelijk nergens in mijn comment en ook nergens in een of ander kabbalistisch werk.
Het is puur uit je eigen geest ontsproten omdat in jou viskom alles al een plaats heeft en er dus niets meer bij of af lijkt te kunnen. Het is volgens de Zohar zelfs verboden om iemand te proberen te bekeren.

Eerst eens goed lezen en eventueel een beetje onderzoek zou dus inderdaad niet slecht zijn.

Het is natuurljk wel zo dat iedereen in zekere zin in een viskom leeft maar de ene is wat groter dan de andere.

Verder oordeel ik helemaal niet over hoe jij in het leven staat, ik geef alleen maar aan dat je meer vreugde schept door positieve comments te schrijven dan door steeds alles te hekelen.

Erika Koukos zei

Maar Piet, misschien dat je dus onbewust toch gebruik maakt van kennis van nuttige stromingen.

Anoniem zei

het is niet verlichte maar de verlichting
niet een druppel
maar de oceaan...
alle wijsheid van de wereld is een geheel, alles heeft elkaar beinvloed, ik zie geen reden om daarover te redetwisten.Voor P
-iet, een groet en nog een boodschap:God is EEN (ondanks het feit of je in hem gelooft...en hoe je hem noemt),of je nu koans of Chassidische vertellingen leest,
wordt je in beide gevallen een beter mens van...En als je nog probeert om met je hart te denken en met je verstand te voelen...kun je je bijna een wijze noemen.
groetjes milanka

Anoniem zei

het is niet verlichte maar de verlichting
niet een druppel
maar de oceaan...
alle wijsheid van de wereld is een geheel, alles heeft elkaar beinvloed, ik zie geen reden om daarover te redetwisten.Voor P
-iet, een groet en nog een boodschap:God is EEN (ondanks het feit of je in hem gelooft...en hoe je hem noemt),of je nu koans of Chassidische vertellingen leest,
wordt je in beide gevallen een beter mens van...En als je nog probeert om met je hart te denken en met je verstand te voelen...kun je je bijna een wijze noemen.
groetjes milanka

Erika Koukos zei

@Milanka
Mooi gesproken!

Anoniem zei

het is moeilijk om over iets als geluk te praten omdat het zo`n abstract begrip is:iedereen heeft daar eigen ideeen over, het is geen eenduidend definitie van wat het geluk is...dus misschien denkt Piet dat het belangrijkste is om gelukkig te zijn...Jan denkt dan :" ja, Piet,maar wat maakt jou dan gelukkig?" Dan zegt Piet bvb, mijn geluk met anderen (dierbaren of zo), te delen..." "ok" zei Jan:"maar hoe doe je dat dan,Piet, als je niet weet wat hen gelukkig maakt?"Maar onze Piet zegt:"O, dat bepaal ik toch zelf, wat ze leuk vinden, en dan ga ik ze een beetje irriteren met mijn comments, en als ze het niet gelukkig van worden, hebben ze pech...maar ik knap er helemaal van op".

Erika Koukos zei

Het zijn maar comments Piet, trek het je niet aan!

Erika Koukos zei

Dat moet je ook doen! De film is supergoed, dat zal je goed doen!

Anoniem zei

sorrie Piet,
maar waarom zei je niet meteen dat je last van minderwaardigheidscomplex hebt, dan had ik jouw comments nooit irritant genoemd...ik had namelijk het gevoel dat jij ons niet genoeg
respecteerde en behoorlijk kwetsend
reageerde...
nogmaals ik wilde je niet kwetsen,
maar je laatste comment verbaasde me volkomen...en ik weet het echt niet of ik het serieus moet nemen.