donderdag, maart 16, 2006

Idioten

DEN HAAG - Het gerechtshof in Den Haag heeft donderdag twee Rijswijkse mannen veroordeeld tot celstraffen van zes en vijf jaar wegens moord op de 30-jarige Louise Donk uit Uden. Zij kwam in januari 2005 om het leven toen Jeroen van G. (23) en Davy V. (19) stukken stoeptegel van een viaduct over de A4 bij Rijswijk lieten vallen.

Ongelooflijk toch zulke lage straffen?
Ze hebben misschien niet de bedoeling gehad om iemand te vermoorden, maar op die leeftijd weet je toch heel goed wat de gevolgen kunnen zijn van zo'n aktie?

Van G.'s advocaat R. Theelen tekent cassatie aan tegen het arrest. "We willen van de kwalificatie 'moord' af", zei hij. Theelen stelt dat het vreselijk stom was wat Van G. heeft gedaan, maar dat hij zich niet bewust was dat de kans bestond dat hij iemand zou doden. Je kan alleen weten dat de kans dat iets gebeurt aanwezig is, als je daar ervaring mee hebt, stelt de raadsman.

Ervaring? dus alles moet eerst geprobeerd worden om te kijken of er wel echt doden zullen vallen?
Ik vind dit zo triest, met dit soort dooddoeners krijgt Louise haar leven niet terug.
De daders zijn nog minder dan een stoeptegel en ik stel voor dat ze levenslang onbezoldigd stoeptegels gaan leggen op Nova Zembla.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Als je hier naar het verweer van 1 van die 2 mongolen kijkt dan vraag ik mij af of die rechter eigenlijk wel een haar beter is:

Hoofdverdachte 'stoeptegelzaak' ontkent
Uitgegeven op donderdag 02 maart 2006 om 14:34:04

(Novum) - Een van de twee hoofdverdachten van de zogenoemde stoeptegelmoord ontkent dat hij in januari vorig jaar een tegel van een viaduct op de A4 bij Rijswijk heeft gegooid. Een 30-jarige automobiliste uit Uden kwam om het leven, nadat een stuk stoeptegel door haar voorruit was geslagen. Beide hoofdverdachten zouden een tegel hebben geworpen, maar het is niet duidelijk wie uiteindelijk de fatale steen gooide.

De 23-jarige Jeroen van G. schuift zijn 19-jarige medehoofdverdachte Davy V. de schuld in de schoenen. "Ik keek naar mijn vrienden in de auto, toen ik een klap hoorde", zei de 23-jarige man donderdag voor het gerechtshof in Den Haag. "Ik gooide mijn steen weg, maar niet op de snelweg." De verdachte noemt de gebeurtenis 'een uit de hand gelopen grap'. V. zegt dat juist Van G. de fatale tegel heeft gegooid. Op de vraag van de rechter wat Van G. van de beschuldigingen van V. vindt, stelde hij dat hij al zijn hele leven 'het pispaaltje' is.

In juni veroordeelde de rechtbank in Den Haag vier verdachten in de zaak tot celstraffen van twee tot zes jaar. Drie veroordeelden, onder wie de twee hoofdverdachten, gingen in hoger beroep. Frederik B., die bij het incident aanwezig zou zijn geweest zonder in te grijpen, werd veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf, waarvan zes maanden voorwaardelijk. Stephan H., de vierde verdachte, ging niet in hoger beroep. Hij kreeg drie jaar celstraf, waarvan zes maanden voorwaardelijk.

Het gerechtshof in Den Haag buigt zich donderdag over de vraag of de drie mannen schuldig zijn aan de dood van de automobiliste.

[Copyright 2006, Novum]

Anoniem zei

Ik denk dat de straf gebaseerd is op het feit dat ze ook mis konden gooien...en toen was er niets aan de hand.Anders begrijp ik het ook niet.In ieder geval het is en blijft een moord.Of die jongens ooit weer op zo`n idioot idee zullen komen geloof ik niet, dus wat is dan de zin van de langere
gevangenis straf?

Erika Koukos zei

Dat ze zowiezo al op zo'n idee komen vind ik al raar, het is nooit bij mij en ook niet bij het merendeel van de wereldbevolking opgekomen dat het leuk zou zijn stenen van een viaduct te gooien.

Anoniem zei

ja dat is behoorlijk ziekelijk!