woensdag, maart 22, 2006

Symposium

Vandaag ben ik naar een symposium geweest. Het was echt super, het onderwerp was religie en moraal: op gespannen voet.
Dat lijkt niet iets om vrolijk van te worden maar dat valt reuze mee, op de uitwassen van religies na is het allemaal niet zo somber.

Er waren sprekers en discussies, oplossingen werden niet aangedragen, maar dat was de bedoeling niet van deze dag. Met name Dr. Rico Sneller, docent Ethiek en Filosofie in Leiden, was een superspreker. Daar kan ik nou echt jaloers op worden, hij is briljant. Zijn onderwerp, de moraal van zelfmoord-terreur, is natuurlijk ook wel een zeer actueel onderwerp.

Saillant detail; ook in de 17e eeuw (en eerder) waren er al bekeerlingen tot de islam, waaronder Jan Jansz uit Haarlem, waarna hij zijn naam veranderde in Murat Reis en op rooftocht ging met de moslims tot IJsland aan toe.
Veder valt het enorm mee met het aantal bekeerlingen tot de islam, het zijn er "maar" 85.000 per jaar en niet meer als bijvoorbeeld bekeerlingen tot het boeddhisme. In Nederland komt dit neer op zo'n 0,5 tot 1,25 % per jaar. Alleen in Spanje en Zwitserland zijn dit er meer. Van de bekeerlingen tot de islam is 60 % vrouw.

Al met al een leerzaam dagje, al doet het mij tegelijkertijd beseffen hoe weinig ik eigenlijk nog weet. In ieder geval een goede motivatie om dit te veranderen en verbeteren.
Leuk was dat er ook deelnemers aan het symposium waren van zeker een jaar of 90, die nog steeds zeer gemotiveerd zijn en met zulke dingen bezig en begaan.
Dat is mijn droom om wetenschapster te worden en daar nog tot op hoge leeftijd mee bezig te zijn. Wat zou ik graag onderzoek gaan doen. Maar ja, eerst nog een massa boeken doorwerken voor het ooit zover kan komen en gelukkig is dat al leuk.

Tot slot 2 prachtige citaten (die m.i. de waarheid niet beter hadden kunnen verwoorden):
Waar heiligheid begint, eindigt de rede (Simon Peres).
Er bestaat geen strijd tussen goed en kwaad (Amos Oz).


Geen opmerkingen: