zondag, maart 19, 2006

Oude tradities

Wordt in Almere het ene na het andere gebouw de grond uit gestampt zonder noemenswaardige ceremonies, op Curaçao weten ze (soms) nog de waarde van oude gebruiken te waarderen.
De Maduro & Curiel’s Bank bouwt voor 30 miljoen gulden een nieuw bankcentrum op Rooi Catootje en heeft dit vrijdag gevierd met een oude traditie voor het bouwrijp maken van de grond.

Op Banda’bou werd een rode zak in de grond begraven met daarin rijst, bonen, maïs en sesamzaad ten teken van overvloed. Suiker werd toegevoegd om alle bezoekers ‘zoet’ te maken, knoflook om tegenspoed te weren, blauwsel tegen afgunst en een vierkant kamferblokje als bescherming tegen ziektes. Daarnaast werd ook een kwartje in de grond gegooid voor geluk.

Geweldig toch? ik vraag mij alleen af of het kwartje ook door eurocenten vervangen kan worden.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Volgens mij hoeft dat niet omdat ze daar nog steeds nederlandse gulden als betaalmiddel gebruiken.
(dat weet ik niet zeker)

Erika Koukos zei

Daarom vroeg ik mij ook af of het kwartje vervangen kon worden door eurocenten.
Ze hebben daar Antilliaanse guldens.