maandag, oktober 16, 2006

Filmrecensie White Oleander

US/DE 2002 1:50
Genre: Drama
Van: Peter Kosminsky
Met: Michelle Pfeiffer, Alison Lohman

De film begint met een sprookjesachtige mix van prachtige beelden maar al heel gauw heb je door dat al dit moois maar kortstondig zal zijn. Wij zien eerst een wat vreemde moeder/dochterrelatie, waarbij de dochter mams in de auto opwacht wanneer deze haar minnaar frequenteert (en dat vonden wij toch een beetje raar). Als de minnaar daarna dood wordt gevonden gaat ma onherroepelijk de gevangenis in.
Daar begint ook meteen de lijdensweg van de dochter.

Eerst belandt zij in een pleeggezing waar de pleegmoeder, aan haar kleding te oordelen, van rare kleurencombinaties houdt.Wat erger is, is dat de zij ook nog eens een godsdienstwaanzinnige nymfomane blijkt te zijn. Al gauw ziet zij Astrid als rivale en als deze dan ook nog eens teveel aandacht krijgt van vriend Jay, dan weet je dat dit fout gaat aflopen.

Hier begint de film in een vage, onbestemde richting te dobberen. Astrid belandt van de ene nare leefsituatie in de andere terwijl criminele mams haar vanuit de gevangenis blijft terroriseren. Moeder lijkt aanvankelijk op Cruella zonder dalmatieers. Naar het einde toe profileert zij zich bijna als Hannibal Lector en die rol gaat zelfs Michelle Pfeiffer niet echt goed af.
Het begon allemaal veelbelovend maar het is duidelijk dat het scenario niet voldoende is uitgewerkt om de kracht van de roman uit te stralen.
De verhaallijn is flinterdun waardoor het moeilijk is om met je aandacht bij het verhaal te blijven. De acteerprestaties zijn erg wisselend en het onechte oversentimentele einde betekent meteen ook de definitieve doodsteek voor deze film.

1 opmerking:

Erika Koukos zei

Dit alles terwijl het boek echt geweldig is.