vrijdag, november 04, 2005

Shalom gaver

Precies 10 jaar geleden werd premier Yitzhak Rabin vermoord en met hem een klein sprakje hoop op vrede. Aan het eind van een grote vrededemonstratie in Tel Aviv werd Rabin doodgeschoten toen hij net in zijn auto wilde stappen. Moordenaar was Yigal Amir, een student van de Bar-Ilan Universiteit.

Toen het gebeurde zat ik in het vliegtuig op weg naar Israel, pas na het landen werd bekend gemaakt wat er was gebeurd. Op dat moment lag Rabin nog in het ziekenhuis en al gauw kwam er bericht dat hij was overleden.
Op straat zag je alleen verslagen mensen die op de grond zaten bij een zee van herdenkingskaarsjes, een beeld dat nog dagen zo is gebleven.
Rabin is begraven op de Herzlberg.

Rabin was de 5e Premier van Israel van 1974 tot 1977 en opnieuw premier van 1992 tot 1995. Voor zijn rol bij de totstandkoming van de Oslo-akkoorden kreeg hij de Nobelprijs voor de Vrede in 1994.
Het vredesproces bracht onenigheid binnen het Israëlische volk met zich mee. Hoewel de vrede breed werd gedragen, waren zwaar persoonlijke aanvallen op de regering en diens leider aan de orde van de dag. Maar deze afloop had niemand verwacht en het land was lamgeslagen.

Ik blijf denken dat er echte vrede had kunnen komen in Israel als Rabin niet was vermoord. Maar natuurlijk zal niemand ooit weten of dat ook echt zo zou zijn geweest.

  • Laatste toespraak Rabin
  • 8 opmerkingen:

    Anoniem zei

    Het is inderdaad triest hoe deze man aan zijn einde is gekomen. Hij had nog veel kunnen betekenen voor beide kampen. Ik betwijfel echter of zelfs hij echt vrede had kunnen bereiken. Zolang er ( al is het nog zo kleinschalig) van die radicale, extremisten of orthodoxen zijn, van welk geloof gezinte en of overtuiging zal er nooit totale rust of vrede zijn. Dit soort slampampers weten toch altijd weer de boel op te hitsen en de wat goedgelovige broeders voor hun eigen belang te winnen. Helaas is dat belang meestal het vernietigen van de andere groep. Ik ben bang dat ook de almachtige Rabin dit niet geheel had kunnen tegenhouden al denk ik wel dat hij meer perspectief bood voor met name de Palestijen al zal ook bij Rabin onze allerliefste Grettha wel weer wat te zeiken hebben gehad.

    Erika Koukos zei

    Gretta heeft altijd iets te zeiken, anders zou het Gretta niet zijn.
    Het is altijd achteraf praten natuurlijk, niemand zal ooit weten of Rabin echt veel had kunnen bereiken. het gaf veel mensen hoop, maar voor hetzelfde geld was het allemaal mislukt.
    Het is een moielijk probleem daar, je moet wel van goede huize komen om dat op te kunnen lossen. Volgens mij moet die persoon nog geboren worden.

    Anoniem zei

    Laten we dan maar bidden dat die persoon geboren wordt zodat Joden, Palestijnen, Arabieren en wat er ook nog meer rondloopt daar in die buurt gewoon met wederzijds respect naast elkaar kunnen leven.

    Erika Koukos zei

    Nou niet alleen daar hoor, hier zou dat ook wel van pas komen.

    Volgens sommigen is die al geboren, volgens sommigen moet de messias nog komen.

    Anoniem zei

    De Palestijnen haten Joden en het staat Israel met hart en ziel en zo hartstochtelijk dat ze helemaal geen vrede willen.Wat Israel ook doet om ze te plezieren is het nooit goed genoeg ,ze willen gewoon alles en als ze ook dat zouden krijgen dan nog zouden ze blijven haten.Ze leren zelfs hun kinderen om Joden te haten met zo`n passie dat hun grootse heldendaad en levensdoel wordt bereikt als ze zich in een bus vol burgers of scholieren opblazen.Dat is hun zin van het leven.Daarom vind ik goed dat ze de hek bouwen.Israel is genoodzaakt om zijn burgers te beschermen.Ik geloof niet dat Rabin & die Arafat toen vrede konden bereiken.

    Anoniem zei

    hoi anonymous,

    Hier ben ik het volledig met je eens.Het gaat echter niet alleen om de "palestijnen" (een volk dat niet eens echt bestaat), getuige ook het Iraanse tekenfilmpje waarin het plegen van zelfmoordaanslagen tegen Joden wordt verheerlijkt. Het is niet zo dat de hele islamgemeenschap er dergelijke verwerpelijke ideeen op na houdt, het gaat om een (niet al te verwaarlozen) gedeelte ervan.
    Daarom verbaast mij je ongenuanceerde oordeel over Bush mij zeer.

    Anoniem zei

    sorrie ik kan me echt niet herinneren dat ik een oordeel over bush gaf . ..ik denk namelijk niet dat je de rol van 1 man zelfs als ie ook zo`n grote leider is, niet moet overschatten.de wereldpolitiek steekt veel ingewikkelder in elkaar.gelukkig is dat ook zo anders zou de demokratie volkomen onmogelijk zijn...ik heb trouwens echt niets tegen bush.

    Erika Koukos zei

    Het blijft moeilijk daar en niemand weet of Rabin meer had kunnen doen, totale vrede is uitgesloten omdat er altijd een groep blijft die het moet verpesten. Daarom is het hek een goede zaak, ze moeten wel om tenminste zoveel mogelijk te beschermen.
    Maar ik vind wel dat we hoe dan ook als mensen altijd naar vrede moetn blijven streven. Het is niet de Islam, het zijn een stelletje terroristen die alles onder het mom van geloof willen plakken, maar ik geloof niet dat zulke dingen ook maar iets met geloof te maken hebben.
    En helaas kan de grootste leider nog geen oplossing bieden voor de duivels op de wereld.