dinsdag, november 22, 2005

Genealogie

De familie Baardwijk, dus de familie van vaders zijde, heb ik nauwelijks gekend. Van die kant zijn zij ook reeds allen overleden. Erg lastig als je iets meer over je roots zou willen weten. Meestal interesseert mij dat ook niet maar soms word ik toch weer nieuwsgierig en ga ik weer wat actiever op zoek.

De laatste keer dat ik op zoek ging vond ik een familie Van Baardwijk die erg actief waren op internet. Na diverse emails waren zij er van overtuigd dat ik het verloren schaap zou zijn dat zij nog misten in hun stamboom. Wij spraken dus met hen af in den Bosch. In Den Bosch aangekomen zat een deel van de familie al enthousiast te wachten met koffie en Bosschebollen. Helaas was de teleurstelling al van hun gezichten af te lezen bij binnenkomst, want daar zat een dikke familie met blond haar waar in de verste verte geen enkele gelijkenis met mij te trekken viel. Ook uit de gesprekken bleek dat wij niets met elkaar gemeen hadden. Het erge was dat er steeds meer "familie" binnen kwam en ze allemaal even teleurgesteld keken. Ook in de stambomen die zij mij lieten zien kwam niemand op voor die mij iets van herkenning gaf. Het werd steeds ongemakkelijker daar, iedereen keek mij aan en ik werd van het verloren schaap tot het zwarte schaap tot helemaal geen familie. Uiteindelijk werd ik bijna als oplichtster beschouwd. Met stille trom hebben wij Den Bosch verlaten.

Nu is dat meestal zo, er is geen enkele aanknoping, of er zijn aanwijzingen die alleen maar meer vragen oproepen. Michael heeft op internet mijn opa en oma gevonden en mijn vader, maar overal staan zij daar zonder de zus van mijn vader. Haar naam weet ik wel, maar het lijkt bijna wel alsof zij geen kind van hen was, anders zou zij toch wel ergens bij de familie staan? ze was zelfs 5 jaar ouder dan mijn vader. Tevens staan mijn opa en oma geheel geisoleerd in zo'n stamboom, dus geen enkele voorouder daarvoor. Het lijkt alsof zij uit het niets zijn ontstaan. Misschien van mars?
Wel zag ik ook ergens dat mijn vader nog met iemand anders getrouwd is geweest nadat hij van mijn moeder is gescheiden, dus wie weet heb ik nog wel halfbroertjes en/of zusjes.

Ach het blijft gissen en misschien moet ik het maar zo laten.
Voor Sofie Bijster, de baby wiens naamgenote bijna gelijktijdig geboren is donderdag in hetzelfde ziekenhuis met allebei een vader met dezelfde naam, wordt het een heel ander verhaal later, die zal juist teveel familie vinden. Zullen beide Sofies ook nog op elkaar gaan lijken?

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat staat er op dat plaatje?...Een galblaas???

Erika Koukos zei

Hahahaha, nee een Bossche Bol!

Anoniem zei

Tja, het blijft toch kriebelen he meis? Ik weet dat je er (terecht) toch graag wat meer wil weten want bij tijd en wijlen zoek je al heel lang. Ik heb we wel weer kostelijk geamuseerd omdat ik bij dat verhaal over die luitjes uit Den Bosch een aardig beeld kan scheppen van hoe dat er moet hebben uitgezien met jou als quasi onschuldig middelpunt. Tja en de 1e comment een beetje kennende denk ik dat die er nog wel een schepje bovenop heeft gedaan. Desalniettemin is het natuurlijk wel triest dat je nu nog geen stuk bent verder gekomen. In ieder geval heb ik je een paar jaar geleden op schoolbank.nl gezien en mocht er dus een halfzus of broer zijn, dan zou hij je ook kunnen tegenkomen op die manier. Goeie zet dus en ik hoop op succes in de toekomst voor je

Erika Koukos zei

Inderdaad zou kunnen, maar ja misschien weten zij ook wel niet van mijn bestaan af.
Achteraf was het echt heel vermakelijk ja, die mensen waren heel vreemd allemaal, dat was dus wel lachen. ik was wel blij in ieder geval dat dat mijn familie niet is.

Anoniem zei

blijf zoeken, ik wens je veel succes er mee. ook al vind je ze misschien raar, is het leuk dat je ze kent.dan kun je tenminste kiezen
of je ze wel dan niet wil blijven
ontmoeten en beter leren kennen.

Erika Koukos zei

Ik vrees dat er geen meer zijn. Als er nog over zijn is het hele verre familie. Maar wie weet kan ik die nog ooit eens leren kennen.