zaterdag, november 19, 2005

Wereld zonder mannen

Volgens de Britse geneticus Brian Sykes wordt de man letterlijk met uitsterven bedreigd. Nog een jaar of 125 duizend, en het Y-chromosoom (chromosoom dat ervoor zorgt dat sommige mensen man worden) zou zodanig versleten zijn geraakt dat het niet meer werkt, betoogde hij eerder dit jaar in zijn boek ‘Adam’s Curse’. Er zouden nog wel baby’s worden geboren – maar alleen maar meisjes.

Of Sykes gelijk heeft is nog maar de vraag natuurlijk. In ieder geval zullen wij die tijd niet meer meemaken, gelukkig. Wat zouden wij de mannen missen, tegen wie moeten wij dan zeuren, klagen en zagen? Wie zal de deur voor ons openhouden, de zware boodschappen tillen, onze auto repareren, ons de nuchtere kijk op zaken wijzen, tegen wie kunnen wij dan uren praten zonder dat er wordt geluisterd, wie doet al die kleine klusjes die wij wel kunnen (natuurlijk :-)) maar waar wij geen zin in hebben?
De wereld wordt een groot mierennest, want daar lijkt het toch op als veel vrouwen samen zijn.
Voordelen zijn er ook legio: elk huishouden wordt efficient gedaan, geen verkrachtingen meer, geen machogedrag, geen omhoogstaande wc brillen, geen bumperklevers, er raken nooit meer spullen zoek, nooit meer iemand die zegt dat je chagrijnig bent omdat je ongesteld bent.

Zou de vrouw dan ook veranderen? biologisch gezien moet er toch een heel ander type vrouw ontstaan? Veel van onze gedragingen, m.n. de geslachtsbepaalde, stammen nog uit de oertijd. En kun je je voorstellen dat de tijd komt dat er nog maar enkele mannen zijn en miljoenen vrouwen, voor die mannen natuurlijk een paradijs en die vrouwen vechten elkaar misschien letterlijk dood om die paar echte mannen.
De vrouw moet assertiever worden want die leren in de loop der komende eeuwen vechten voor die paar resterende mannen. Misschien zullen de veranderingen niet alleen innerlijk zijn maar ook uiterlijk. Meer haargroei bijvoorbeeld en niet alleen op de tanden maar ook benen, bikinilijn, etc. die hoeven wij ook niet meer weg te halen dan, want geen man meer die ernaar kijkt. Dan moeten ze natuurlijk wel allemaal uitgestorven zijn, want als een paar mannen uit miljoenen vrouwen kunnen kiezen, kiezen ze niet voor een harig monster.

Laat het Y-chromosoom nog maar even bestaan, mij lijkt het toch een saaie bedoening als er niemand meer is waar ik over kan zeuren.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

wat mij betreft mogen ze per direct allemaal uitsterven (behalve mijn vader dan en mijn doodzieke vriend),dan zijn we vermoedelijk ook van jaloezie af...

Erika Koukos zei

M.i. is jaloezie juist iets wat voornamelijk bij vrouwen voorkomt. Dat gaat niet om mannen alleen, ik zie vrouwen jaloers zijn omdat een andere vrouw er beter uitziet, een mooier huis heeft, een betere baan, leukere kinderen, etc. Als het om jaloezie gaat zouden beter de vrouwen uit kunnen sterven.

Anoniem zei

je hebt gelijk van die negatieve emoties komen we als soort helaas nooit af.maar ik zat te denken als we geen mannen meer zouden hebben dat hebben we ook geen reden meer om jaloers te zijn.de competitiedrang (wat ik weer een typisch mannelijk eigenschap vind (ik heb een groter ... dan jullie allemaal)...
heeft geen bestaansgronden meer.ik neem aan dat wij vrouwen bijna alles wat we doen, doen om ons beter in onze mannen weer te spiegelen, aan te passen etc...en
onze mannen die doen alles gewoon voor de lol.eigelijk ben ik jaloers op mannen, penisnijd zou Freud zeggen...zal wel kloppen in mijn geval...volgens mij zijn mannen al a priori autonoom, terwijl wij vrouwen voor onze autonomie moeten vechten (in eerste instantie tegen onszelf)

Anoniem zei

Hoi Anonymous,

Probleem is een beetje dat iedere man iemands vriend, vader, of zoon is. De eerste comment is dan ook een mooi voorbeeld van volledig doorgeslagen egocentrisme. En wat daar uit voortvloeit zien wij in comment 3.
Alles wat je in je omgeving ervaart gebeurt in de eerste instantie in je hoofd. Dit bepaalt je gedrag en je directe omgeving zal dan weer hierop reageren.
Deze wet van actie en reactie zorgt er dan bijvoorbeeld voor dat als je denkt dat je moet vechten om autonoom te worden, je op anderen net overkomt als iemand die erg afhankelijk en zwak is.
Ga je er echter van uit dat je al autonoom bent, dan straal je dat ook uit, gaat je omgeving zich daar aan aanpassen en verwerf je pas echt autonomie.
Probeer het eens, het is in ieder geval een wat meer koshere manier om je doel te bereiken dan de helft van je leefomgeving te laten uitsterven.

Anoniem zei

mijn dankbetuigingen aan de schrijver comment 4.van mij hoeft niemand af te sterven, dat was maar een grap.trouwens ik deelde mensen nooit aan vrouwen en mannen, aangezien we allemaal onze anima`s en animussen hebben...dat is een beetje egocentrisch overkom komt doordat ik me in mijn identificatiefase meer met mijn vader geidentificeerd had dan met die andere ouder (moeder).

Anoniem zei

Wauw een wereld zonder mannen! Mag nu al komen.. zou zo veel beter zijn... geen pedo's meer verkrachtingen niet meer bang zijn als je geslagen word door 'HEM'! Mag komen! Is geen grap is gewoon beter zo ^-^

Anoniem zei

Wat zou het mooi zijn een wereld zonder kerels geen vrouw meer die als toilet wordt gebruikt. Want zeg nou zelf als vrouw ben je gewoon een lopend pis bak voor ze. Elk gat wordt gebruikt. Kunnen we zelf bepalen of we een orgasme willen en krijgen. En ja krijgen wij ook dan loon waar we recht op hebben en dikke bonussen en uitjes voor plezier. En is de onderdrukking dan ook uit de wereld. Geen besnijdingen meer zonder verdoving omdat iemand denkt dat het Gods wil is zodat we droog en strak zijn voor hun plezier, geen levend verbrandingen omdat je ouder word en genoeg kinderen gebaard hebt, geen verkrachting of verminking en totaal los geslagen, geen onderdrukking of dat je verkocht wordt, misschien geruild of aan beste vriend gegeven voor een uurtje omdat dat gebruikelijk is. Zijn wij als vrouw dan echt meer waard dan een varken. Dat zou toch mooi zijn niet. Power voor de vrouw. Mogen wij de dienst uitmaken en carriere maken zonder te horen ach dat vrouwtje toch.