woensdag, augustus 22, 2007

Bromsnor wordt voorbeeld voor de maatschappij

De Nederlandse politieambtenaar moet een voorbeeld voor alle Nederlanders worden. Daartoe hebben de korpschefs het uit te voeren integere gedrag vastgelegd in een nieuwe beroepscode. Die vervangt een eerdere code uit 2005 en wordt de komende maanden verspreid. In Friesland is het reeds uitgedeeld en zelfs daar vonden ze de gedragscode ouderwets.

De nieuwe beroepscode van de politie moet oplossingen bieden voor de diverse, dagelijkse en vooral onbelangrijke dilemma's waarvoor een politieagent komt te staan; zoals wel of niet een kopje koffie aannemen. (Bromsnor mocht altijd nog wel een kopje koffie bij Saar drinken). Over het al dan niet iemand doodschieten en andere grote dilemma's wordt niets vermeld, dit zal wel vanzelf gaan als de agent eenmaal een modelagent is.

De zeven waarden voor politieagenten en voorbeelden van gedrag dat daar bij hoort:
Respect: 'Tijdens mijn werk vraag ik me af of ik zelf zo behandeld wil worden.' (nee, maar ik ga er ook van uit dat modelagentje dan ook zelf geen crimineel is).
Transparantie: 'Grote cadeaus accepteer ik niet. Ik leg uit waarom ik dat niet kan doen.'
Verantwoordelijkheid: 'Ik treed op waar en wanneer dat moet' en 'Als ik een fietser door rood licht zie rijden, dan spreek ik deze daar dus zeker op aan'.
Betrokkenheid: 'Als ik kritiek heb op de organisatie, dan bespreek ik dat intern.' (dus niet de vuile was buiten hangen).
Betrouwbaarheid: 'Ook in mijn vrije tijd gedraag ik me correct.'
Rechtvaardigheid: 'Ik ben eerlijk tegenover burgers' en 'Ik meld fouten, ook die ik zelf maak, aan een meerdere'.
Balans: 'Ik ga uit van een evenwicht in mijn handelen.'

Ach, tegelijkertijd is het een luxe dat ze zich met dat soort geneuzel bezig kunnen houden. In China is vorig jaar ook een nieuwe gedragscode voor de politie aangenomen en daarin was het meest opvallend dat het gebruik van foltermethoden tijdens de ondervraging van verdachten verboden werd. De oudere codes in China verboden alleen nog het gebruik van "brute middelen", maar dat werd door de agenten wat ruim genomen.

Geen opmerkingen: