Filmrecensie Tara Road

Regie:
Gillies MacKinnon
Cast: Andie MacDowell (Marilyn), Olivia Williams (Ria), Stephen Rea (Colm) e.a.
Speelduur: 100 minuten
Jaar: 2005

De Amerikaanse Marilyn verliest haar zoon bij een tragisch ongeluk. Tegelijkertijd komt de Ierse Ria erachter dat haar man zijn maitresse heeft zwanger gemaakt. Voor beide vrouwen treed een periode van verwerking in en door een aantal, niet al te geloofwaardige, toevalligheden komen zij met elkaar in contact en besluiten zij aan woningruil te doen.
Je kon er op wachten, de Ierse giet bij de eerste dag meteen de gehele drankvoorraad achterover, en trekt Marylins vriendinnen mee in de slemppartij.

Ondertussen gaat echter het bedrijf van Rita`s (ex)man annex mega vrouwenverslinder op de fles. Hierdoor loopt het huis aan Tara Road waar de Amerikaanse nu verblijft acuut gevaar.
De cast is erg wisselvallig samengesteld; de hoofdacteurs zijn stuk voor stuk in topvorm maar de bijrollen komen vaak wat onprofessioneel over. Hoewel er heel wat grappige stuaties zijn , is het toch eerder een drama waar zowel de goeden als de slechten opvallend genuanceerd worden neergezet. Alle personnages hebben zo hun goede en slechte punten. Zelfs aartshufter Danny weet de kijker er nog van te overtuigen dat hij eigenlijk gewoon een zielig geval is.....en meer stelt hij ook eigenlijk niet voor. Doordat de thema`s echter niet al te zwaar worden geserveerd, blijft de film voor een groot publiek toegankelijk.

Wij kunnen duidelijk spreken van een speedversie van de bestseller van Maeve Binchy. De regie is vaak erg rommelig maar het verhaal volgt het boek behoorlijk hoewel de uitdieping van de nevenrollen toch sterk onder de verfilming heeft geleden.
Hier en daar laat men dus duidelijk steekjes vallen maar het is ondanks alles een mooie film voor de liefhebbers van de feel good movie.