donderdag, januari 25, 2007

FCE-bank oftewel He-man and the black Hole

Door Michael Koukos

In een ver verleden,...ergens begin januari, meen ik mij te kunnen herinneren, was mij door de Ford dealer toegezegd dat ik "eind de daarop volgende week" in mijn nieuwe Ford zou rondrijden. Nu is het allom bekend dat het woord van een gemiddelde autodealer nooit evenveel waard is als dat van een doorsnee burger. Dus voorlopig toer ik nog met privéchauffeur Erika rond in de Toyota van beurzensnijder Zonneveld.

Op zich kon ik met dat euvel leven hoewel ik omwille van een snellere levering een andere, duurdere kleur moest kiezen. Nu is de kleur van de auto waarin ik rijdt, en of € 500 meer of minder, het minst van mijn zorgen maar dan wil ik wel snel rijden en vooral geen gezeur meer.

Daarom leek Ford options mij een verstandige keuze. Je betaalt dan wel een stuk meer maar je rijdt dan elke 2 jaar in een nieuwe Ford ...en dus ook altijd onder garantie. Verder ben je gedurende deze 2 jaar verzekerd voor de nieuwwaarde als je ook de verzekering bij Ford neemt. Voor zo een mobiliteitssprookje betaal je met plezier een paar duizend Euro extra zou je denken.
Dit is echter buiten het uitzonderlijk gekwalificeerde personeel van Ford Finance (FCE bank) gerekend.
Op vrijdagavond (ik had de auto dus al 4 werkdagen eerder besteld). Stond er een vage onverstaanbare boodschap op mijn voicemail. Mijn voicemailbeantwoorder is in het Engels ingesproken dus het is voor sommige mensen een reflex om zich dan ook in het Angelsaksisch te willen uitdrukken. Eerst dacht ik nog dat ik te maken had met een Nigeriaanse money scammer die mijn telefoonnummer ergens had opgepikt.
Maar na drie keer de boodschap opnieuw te hebben beluisterd kon ik er toch min of meer een verhaal uit destilleren.
Het was blijkbaar Martin from He-man van de FCE-bank (financier van Ford, Volvo, Landrover en Mazda). Nu weet je al meteen dat als je door iemand wordt gebeld die ook zijn familienaam in het Engels probeert te vertalen, die persoon over een enorm vacuum achter de sinussen moet beschikken. Wat hij nu precies bedoelde bleef onduidelijk en gezien het geweldig handige tijdstip waarop He-man belde moest ik in spanning wachten tot het weer maandag was.
Op maandag belde ik dan ook meteen. Onze He-man was op zoek naar een jaarverslag van het bedrijf. Ik probeerde eerst nog uit te leggen dat dit totaal niet relevant is want dat dit bedrijf op de naam van mijn partner staat. Bovendien gaf ik nog aan dat mijn inkomen sowieso ruim voldoende is voor dit flutbedrag. Maar nee hoor, He-man wist van geen wijken en moest en zou een jaarverslag of iets anders te zien krijgen.

Ook het ijzersterke argument dat onze accountant LTB is en deze net zo incompetent zijn als de FCE Bank zelf, waardoor er dus nog geen jaarverslag van 2005 is, bleek niet aan te slaan.
Na veel gezeur van mijn kant zag He-man from Ford toch wel in dat iets wat nog niet is, ook niet kan worden voorgelegd. Dus nam hij uiteindelijk genoegen met wat andere stukken die ik meteen naar hem toefaxte, waarmee ik aannam dat de kous nu wel af zou zijn.

Wat schetst mijn verbazing als ik 4 dagen later opnieuw het vacuum aan de lijn krijg. Hij kon in het dossier nog maar 2 van de 3 gefaxte documenten terugvinden, of ik het nog eens kon faxen. Nou ja,...kleine moeite denk je dan dus hup, ik gooi het nog eens over de fax.

Tussentijds wordt ik verrast door een charmant telefoontje op donderdagavond. Je weet wel die avond dat heel Nederland door de storm in rep en roer stond en iedereen op zoek was naar vermiste familieleden. Een aardige meid stelt zich voor als zijnde van Ford (hoe kan het ook anders met zo een timing) en vraagt mij of ik misschien interesse heb in een verzekering. " Huh...een stormverzekering misschien???" is het eerste wat in mij opkomt. "Nee hoor de allerbeste verzekering die je, je met een Ford maar kan voorstellen" kirt de deerne,"...maar vooraleer ik een voorstel kan opsturen moet ik wel even weten hoeveel deuren die Ford Ka heeft". "
Hoeveel deuren de Ford Ka heeft???" Een Ka heeft toch altijd maar 3 deuren,...of moet het bezineklepje misschien apart worden verzekerd?" "Hihi,...natuurlijk, wat dom van mij", giechelt de aardige muts. "Ik stuur u meteen alle informatie op."
Hier zit ik nog steeds op te wachten, of misschien eigenlijk ook niet.

Nu hoor ik dermate lange periode niets meer van de flitsende FCE-bankvrienden dat ik er vanuit ga dat het varkentje dan toch uiteindelijk gewassen is, tot gisteren. Een collega vacuum (ik snap nou pas waar het Engelse woord vacuum cleaner vandaan komt) komt mij angstig melden dat zij er nu pas achter zijn dat de fax niet leesbaar is. Dit samenspel van vacuums wordt mij echt teveel.
Ik weet immers dat dit kan uitmonden in een allesverslindend zwart gat, dus ik beslis om als een echte kapitein Kirk de steven te wenden.
Meteen hak ik de knoop door en zeg: "Laat maar, ik betaal dat ding wel gewoon contant". Wat op zich wel inslaat als een bom, maar een totale leegte kun je niet opblazen zo blijkt. "Maar toch hebben wij die stukken nog nodig", hoor ik hem nog piepen. Ja hoor,...doei!

Ondertussen heb ik de dealer ook al gemeld dat ik af zie van het options plan en deze heeft bevestigd dat de Ka met de 3 deuren, nu rijklaar wordt gemaakt.
Het zal mij benieuwen.




Geen opmerkingen: