dinsdag, januari 23, 2007

Heeft u nog iets goedkopers?

Van onze correspondenten Teun en Marieke Markies uit Bergen op Zoom

Gistermorgen zaten Teun en ik weer eens achter de ramen van ons koffiehuis, de mensen te observeren die langs liepen.
Helaas haden we ons fototoestel niet bij ons , dus Bergse happeningen houden jullie nog te goed!

Teun en ik zaten wat herinneringen op te halen aan vroegere Bergse winkeltjes. Je had hier enige jaren geleden zo'n leuk groentewinkeltje van Versijp in de Zuivelstraat tegenover het vroegere militaire hospitaal, waar nu het Gouvernementsplein is en ze verkochten er allerlei fijne groenten en delicatessen. Het winkeltje is er nog,maar de eigenaar is nu overleden en het is in gemoderniseerde vorm in een andere straat heropend .

Zo tegen de kerstdagen stond ik op mijn beurt te wachten (wat eigenlijk wel iets romantisch had, want zo hoorde je nog eens iets!) en dat duurde nogal even.
Toen hoorde ik een vrouw om een pond asperges vragen ( ik zal haar naam niet noemen) maar het was een nogal bekakte dame in een bontjas. Niet dat ik iets tegen bontjassen heb, maar wel tegen bekakte dames.Ook stond ze in Bergen bekend om haar gierigheid!
Asperges zijn in Bergen op Zoom trouwens een specialiteit in de zomer, maar tegen de kerstdagen zijn ze niet te betalen en ook komen ze dan ook niet uit Bergen.

De winkelier pakte de asperges keurig in en haar man liep met het zakje de winkel uit.
Mevrouw bleef staan om te betalen,want zij ging over de knip!; "Vrouwke, dat is dan 25 gulden", zei de winkelier beleefd ( het was nog in de tijd van de goede oude gulden ) .
Het vrouwke verbleekte en gilde haar man achterna; "Pukske, onmiddelijk terugkomen met die asperges!".
Het schaamrood steeg me naar de kaken van plaatsvervangende schaamte.
Hierna vroeg ze doodleuk aan de winkelier; "Heeft u nog iets goedkopers?".
Dat is bij ons thuis nu een gevleugeld gezegde gebleven; "Heeft u nog iets goedkopers?".

Audoe, Teun en Marieke Markies.

Geen opmerkingen: