Afgelopen weekend vond de hoogste treinreis ooit plaats; de hoogste spoorlijn ter wereld is af en officieel in gebruik genomen. Zij verbindt Tibet met (de rest van) China. De treinen zullen rijden tussen Lhasa en Beijing, Chengdu/Chongqing en Xining/Lanzhou. De trein legt 550 kilometer over permanent bevroren aarde af (van de in totaal 1142 kilometer), misschien kan de NS nog eens, in navolging van Kuifje, naar Tibet voor lessen "rails leggen en onderhouden".
Een enkele reis duurt 48 uur en voor dit onbeperkte hoogteziekte-feest betaal je slechts US$49. Elektrische apparaten stopten er acuut mee en de kotszakken kregen ze niet aangesleept. Desondanks stonden de locale boeren (verplicht) te zwaaien langs de spoorlijn en was de verwelkoming in Lhasa hartverwarmend, met meisjes in traditionele klederdracht op het perron.
Om de Tibetanen nog enthousiaster te maken dan zij al waren (het is tenslotte geweldig dat er nu helemaal geen stukje Tibet meer zonder chinees zal zijn) is het station in Lhasa rood met witte vleugels, geheel geinspireerd door het Potala paleis, de vroegere woning van de Dalai Lama. Dit, voor de Tibetanen, uiterst belangrijke symbool is zo gemaakt tot een symbool van vereniging tussen Tibet enChina en daar zaten ze nu net op te wachten.
Zelfs op de Tanggula pas op 5.072 meter boven zeespiegel klinkt het nu "Sambal bij?".
2 opmerkingen:
nu China en Indie weer vriendjes zijn geworden kunnen we misschien hopen op betere betrekkingen tussen China en Tibet.Wie weet.
Dat zou geweldig zijn, maar het lijkt mij wel iets wat lang kan gaan duren.
Een reactie posten