woensdag, juli 12, 2006

Joachim komt, Hubert gaat (© 17:29)

Hubert Lampo is overleden. Weer een groot schrijver die zijn goede werken niet meer op deze aardbol voort kan zetten. Er blijft geen enkele goede schrijver over, dus luister goede schrijvers; ga aan het werk en schrijf, schrijf en schrijf tot je er bij neervalt. (niet letterlijk want dan kunnen we er weer een afschrijven).

Lampo werd 85 jaar. Lucia, zijn derde vrouw, ging hem alvast voor, vorig jaar maart.
Vergeten wordt hij nooit, buiten zijn boeken zal daar ook het Hubert Lampo Genootschap voor zorgen.
Ik vergeet hem in ieder geval nooit meer. Een van de eerst echt goede boeken die ik ooit las was "De komst van Joachim Stiller", wat destijds enorme indruk op mij heeft gemaakt. De meeste verhalen ben ik alweer vergeten maar de sfeer in zijn boeken niet, die is tegelijk afstotend, onvergetelijk en ook fantastisch. Hij was de koning (of misschien zelfs god) van het magisch realisme.
In 2001 ontving Lampo de Prijs van het Vrijzinnig Humanisme.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Lampo was een meesterlijk schrijver,..hulde.

Erika Koukos zei

Gelukkig is hij jong begonnen met schrijven! Inderdaad zijn al zijn boeken goed, maar Jachim Stiller was de eerste die ik heb gelezen.