dinsdag, april 21, 2009

Boeddha en restaurant gezegend bij Yim Siam

Vandaag had ik het voorrecht uitgenodigd te zijn door de lieve eigenaresse van Yim Siam, Chatthika, voor de boeddhistische zegening van haar restaurant. Dit ter ere van het vijf-jarig bestaan.

En zo togen mijn beste Boeddha en ik naar Almere Haven. Boeddha om ook ingezegend te worden en ik om wat positief karma op te kunnen doen.

Aangekomen waren de monniken van Wat Buddhavihara in Landsmeer al druk bezig met de voorbereidingen. Vriendelijk lachten de twee monniken ons toe, communicatie was wat moeilijker daar zij beide alleen Thais spraken. Een deed met de inzegeningen wat positief vakantiewerk, de andere was pas net met zijn inburgeringscursus begonnen. (echt waar, ook monniken moeten naar de inburgeringscursus).

Boeddha maakte enorme indruk op het tweetal en werd dan ook direct van mij afgenomen om op de troon op de inzegeningstafel te zitten. Het bleek dat Hij de hoofdrol ging spelen in de zegeningsceremonie. Er werd een wit lang touw om zijn middel gespannen wat de monniken tijdens de ceremonie vasthielden. Dit alles diende ervoor om de kracht van de Boeddha tijdens het ritueel naar de aarde te halen en de hele ceremonie vast te houden in het restaurant.

Zo gauw alle genodigden aanwezig waren en een plaatsje hadden gevonden aan de grote tafel, met de monniken aan het hoofd, kon het spektakel beginnen. Er begon een zeer lange recitatie van teksten en inderdaad hoe langer dit duurde, hoe meer de sfeer sereen begon te worden. Het leek uiteindelijk alsof Boeddha licht begon te geven. Ook zelf begon ik mij stukken positiever te voelen, wat het ook was. Na dit meditatieve moment werden er enorme hoeveelheden eten neergezet voor de monniken, de rest kon kennelijk alleen worden uitgevoerd met een volle maag. Alle gasten kregen de gelegenheid om een van de schalen met eten naar de monniken te schuiven, dit zodat eenieder ook hiermee nog wat extra positief karma op kon doen.

Toen de monniken bijna klaar waren met eten kwamen er nogmaals zoveel schalen met eten aan, dit bleek voor de gasten. En ook daar hebben we van genoten, en al komen wij er vaak, er was toch nog veel wat ik nooit gegeten had. Enthousiast wilde ik al beginnen, waarop wat Thai begonnen te lachen. Ik had wat rijst gepakt met van alles wat, zeg maar als een rijsttafel, maar het bleken de ingredienten voor de soep te zijn, de bouillon diende je er zelf in de keuken op te gieten.

Na het eten gaven de monniken nog een uurtje les over de boeddhistische regels, al verstond ik dit niet, het leek allemaal heel humoristisch te zijn, want er werd veel gelachen. Al snel werd de toon weer serieuzer en begonnen er nieuwe recitaties.
Op het hoogtepunt pakte de monnik een soort rieten kwast en doopte die in (gezegend) water, hierna begon hij alles te zegenen door er in alle richtingen mee in het rond te zwaaien, hij was niet zuinig met water, waardoor eenieder naast gezegend ook gereinigd werd.

Na nog wat recitaties begon de monnik naar mij te zwaaien. Onnozel zwaaide ik terug, waarop men mij naar voren duwde. Het bleek de bedoeling te zijn dat ik Boeddha, inmiddels gezegend en verlicht, weer in plechtige ontvangst kwam nemen. De Boeddha zijn status was inmiddels enorm verhoogd, en iedereen wilde hem dan ook nog even aanraken. Ik kreeg nog wat verzorgingsadviezen voor de verlichte Boeddha (hoog neerzetten, veel vragen aan hem stellen en met zijn gezicht naar het oosten plaatsen) en daarna keerden wij stralend van positief karma huiswaarts met een grote Yim op ons gezicht.


Geen opmerkingen: