zaterdag, april 11, 2009

Hoop voor Almere

Al komt Almere vaak slecht in het nieuws, het lijkt verder toch best mee te vallen. Dit wordt nu ook bevestigd door professor criminoloog Cyrille Fijnaut. Onder zijn leiding heeft een onderzoeksgroep gekeken naar de gevolgen van de enorme groei van Almere op de veiligheid. En wat blijkt, in 2030 zal Almere, volgens hem, minder onveilig zijn dan andere steden.

Nadeel is dat de bouwers destijds een wat andere kijk hadden op ontwikkeling van een infrastructuur dan nu ideaal zou zijn. Ze hebben toen het besluit genomen om de verkeersstromen te splitsen. Busbanen, fietspaden en autowegen zijn totaal van elkaar gescheiden. Zo erg dat je in de auto vanaf de weg amper bus- en fietspaden ziet. Die verschillende wegen lopen ook nog eens heel verschillend, waardoor ik nu, na 16 jaar (met onderbrekingen) in de auto door Almere te hebben gereden, nog steeds niet zou weten hoe ergens op de fiets te komen. Nu heb ik ook geen fiets, maar anders zou ik er zeker een met ingebouwde TomTom moeten hebben.

Het gevolg nu is dat busbanen en fietspaden zeer kwetsbaar zijn. Ze liggen uit het zicht.
En om aan te tonen hoe gevaarlijk dit is gebruikt Fijnaut jonge meisjes. Volgens hem is een meisje op de fiets hetzelfde als een kanarie in de mijnschacht. Wanneer een kanarie van zijn stokje valt, is er iets mis in de mijn. Wanneer een meisje 's avonds niet meer alleen durft te fietsen, is er wat mis met de veiligheid.

Nou zo'n onderzoek hadden wij toch allemaal wel kunnen doen? Eigenlijk was daar niet eens een onderzoek voor nodig. Een conducteur durft ook niet meer alleen in de trein, en als het zo nog even doorgaat durven straks misschien de veiligheidsteams (groepen van zeer dreigend uitziende kleerkasten) ook niet meer in de trein.
Een harde aanpak zeg ik, het enige dat helpt, maar ja ik ben dan ook geen criminoloog.
Of koppel de bruggen los en maak er weer een eiland van, op Vlieland is naar mijn weten nog nooit iemand vermoord.

Geen opmerkingen: