woensdag, augustus 30, 2006

Smile (© 8:01)

Het valt voor veel mensen blijkbaar niet mee om bij de fotograaf of in een fotohokje de kaken op elkaar te houden. Gisteren stuurde Burgerzaken in veel gemeenten tientallen mensen terug vanwege ondeugdelijke foto's. Ongeveer de helft van de pasfoto’s voor het nieuwe chip-paspoort moest gisteren worden overgemaakt. Lachen op de foto is tegenwoordig uit den boze.

De nieuwe eisen zijn dan ook niet mis; de pasfoto moet in kleur zijn, met een grijze achtergrond. Een brede glimlach is verboden, de mond dient gesloten te blijven, de oren moeten zichtbaar zijn, hoofd niet gebogen, recht in de camera kijken, gezicht moet volledig zichtbaar zijn maar hoofddoek mag, brilleglazen mogen niet verduisterd zijn of spiegelen,

Dus als ik het goed begrijp moet je de oren uit de hoofddoek laten steken en je bril moet zo smerig zijn dat deze niet glimt maar je ogen wel nog ergens te zien zijn?

5 opmerkingen:

Anoniem zei

De ambtenaar die dit heeft bedacht wil natuurlijk dat iedereen er als een ambtenaar uitziet.

Erika Koukos zei

Het is inderdaad vast geen toeval dat het de mimiek van een ambtenaar betreft

Anoniem zei

Bij de juiste flits techniek doormiddel van een pasfoto gemaakt bij de fotograaf, behoor je geen iritante reflectie bij de bril glazen te krijgen :)

Erika Koukos zei

Bedankt voor de tip. Zelf laat ik meestal foto's in van die hokjes maken en die zien er altijd beroerd uit (kan ook aan mijzelf liggen) en heb ik helemaal geen verstand van fotografie.

Anoniem zei

@anonymous

Ja is zo, ik laat ook mijn pasfoto`s bij fotograaf maken en heb nooit problemen.

Het kost voor maken van foto wel iets meer tijd om bril te poetsen, bakke- en andere baarden te snoeien, in hoofddoek twee oorgaten maken, explosievengordel camoufleren en niet lachen als ik allah hakken in die bar roep, maar ik krijg wel mooie uitkering en later veel gewillige maagden.
Jihaat is leuk!