maandag, augustus 28, 2006

Gesplitst volk van Alaaf (© 7:27)

Ooit was alles pais en vree in het land van alaaf, tot in 1839 Limburg rigoreus gesplitst werd in een Nederlands en een Belgisch deel. Nadat het leger van de Nederlandse vorst Willem I zijn voormalige landgenoten een flink pak voor hun broek had gegeven, beslisten Frakrijk en Engeland, de grote mogendheden toen, dat de gebieden ten oosten van de Maas Nederlands grondgebied moesten worden.

Om alle oude wonden weer open te reten, brachten gisteren acteurs in het provinciaal domein van Bokrijk de woelige beginjaren van het jonge koninkrijk België en de gemengde gevoelens bij de splitsing in scène. Zo trokken dorpsjongens naar de legerskazernes in het Nederlands Limburgse Venlo, maakten smokkelaars dankbaar gebruik van het feit dat Maastricht wél deel uitmaakte van Nederland en voerden de dorpsnotabelen verhitte discussies over de voor- en nadelen van de nakende scheiding. Ondertoon van het hele evenement was dat de scheiding van beide Limburgen een onnatuurlijk proces was, dat tegen de wil van de bevolking doorgedrukt werd.

Initiator van dit alles is Sylvain Sleypen, de (Belgisch) Limburgse gedeputeerde voor Toerisme én voorzitter van Bokrijk. Hij is wellicht een van de enige politici die nog altijd hopen op een hereniging. Zo vond Sleypen vorig jaar dat Limburg niet moest meedoen aan de viering van 175 jaar België. De gedeputeerde hamert er al jaren op dat de geschiedenis van Limburg beter tot zijn recht moet komen in de geschiedenisboeken.

Een hereniging? En bij welk land gaan de 2 Limburgen dan horen? Eigenlijk horen ze nu ook al niet echt bij een land, ze hebben een eigen cultuur en een eigen taal, maar als wij dit politiek gaan bevestigen dan krijgen we daarna natuurlijk een onafhankelijksheidsoorlog van de alafen en is één Europa wederom een utopie.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik zie de bui al hangen, nu gaan zij waarschijnlijk voor een onafhankelijk Limboland.
De eerste, uiteraard onnauwkeurige, Limbollah raketten zullen al snel op de omliggende provincies neerkomen.

Vervolgens wil Hasselt zich ook verder afscheiden onder druk van de radicale beweging Hamasselt met als doel zich te bevrijden van de Limbonistische bezetter.

Voor je het weet probeert Luxemburg kernwapens te ontwikkelen om het Duitse plan te voorkomen om van het land een uitgebreide parkeerplaats te maken voor hun winkelstad Aken.

en dat is dan erg jammer want niemand kan dit alles voorkomen want ale Europesche troepen zijn dan gestationeerd op strategisch erg interessante plaatsen als Libanon, Afganistan, Irak, de zuid-pool, Nieuw- Caledonie en de Cook eilanden.

Erika Koukos zei

Ik begrijp dat er dus voor de Limbo's geen ontkomen meer aan is?
Moet ik nog snel eens een weekendje naar Limburg boeken nu het nog kan.

Anoniem zei

Volgens mijn EX-schoonmoeder uit Roermond gebeuren dat soort dingen hier omdat jullie Nederlanders niet zo bloeddorstig zijn als wij mensen van Balkan...In ieder geval hebben de mensen in Limbabwe geen commissaris van de koningin, maar
een gouverneur!

Anoniem zei

sorrie, er moest nog het woordje niet tussen in...Dus in Limburg en ook in Nederland kan nooit tot oorlog komen omdat de Nederlanders
niet zo haatdragend en wraakzuchtig zijn als wij Joegoslaven.Dat was dan het standpunt van oma Truus...Ik vind
trouwens Limburgers meer op de Belgen lijken dan op de rest van de Nederlanders.Dat bedoel ik niet in de negatieve zin.Ik had altijd zwakte voor de Limburgers.Limburgs
vind ik nog steeds een mooi taal, en had er nooit moeite mee om het te verstaan.Ik was ook heel lang verliefd op een echte "Sjtomme Limburger" met z`n zachte ge.Nu hou ik nog steeds een beetje van hem...

Anoniem zei

@Milanka

Het eerste wat men mij hier geleerd heeft is mijn zachte g aan te scherpen. En ik ben nog wel afkomstig uit Antwerpen ,...ik heb echt te doen met de Limburgers die het in de randstad moeten zien te redden ;-)

Erika Koukos zei

Nu misschien niet meer, maar de Nederlanders waren in de geschiedenis heel wat minder zachtaardig, meer bloeddorstig.