Door Michael Koukos
Van 18 mei t/m 1 juni 2009 is het weer Jokers plakken bij Albert Heijn. Een joker geeft 10% korting op een product naar keuze, ook als het al in de aanbieding is.
Op zich een leuke actie zou je denken maar helaas niet voor iedereen.
Reden is de merkwaardige mannier van het verdelen van deze zo felbegeerde jokerstickers.
Albert Heijn maakt namelijk nog steeds gebruik van verdeling met huis-aan-huisbladen.
Nu zijn er een heleboel mensen zoals wij die deze massa`s papier stelselmatig mijden door middel van een Nee/nee sticker. Je wordt er ook behoorlijk gestoord van; al die troep in de bus die je dan weer naar de kliko moet slepen. Bovendien lijkt het medium mij behoorlijk achterhaald als je naar de milieutechnische aspecten kijkt.Niet alleen is het een enorme papierverspilling, veel van de troep zit ook nog eens verpakt in een plastic folie. Als ik spreek met ondernemers die in de gedrukte media adverteren dan blijkt de respons ook al niet geweldig te zijn zonder een bijbehorende internet- of TV campagne.
Je vraagt je dan ook af waarom de blauwe grootgrutter nog steeds gebruik maakt van deze weinig elegante verspreidingsmethode. Uiteindelijk hebben zij door middel van de Bonuskaart alle gegevens met betrekking tot het koopgedrag van hun klanten. Het zou dus perfect mogelijk moeten zijn om alle klanten of een selectie hiervan te belonen met gerichte voordelen die perfect aansluiten bij de persoonlijke levensstijl.
Er zijn dus twee mogelijkheden; men kan de volgende hamsterweken afwachten, waar iedereen van kan meeprofiteren of men gaat gewoon weer naar de Jumbo die vaste lage prijzen hanteert.
Deze laatste lijkt trouwens vandaag een nieuwe prijzenoorlog op gang te brengen met de verlaging van een groot aantal prijzen.
Let`s wait and see!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten