dinsdag, mei 19, 2009

Filmrecensie: Bride Flight

Regie: Ben Sombogaart
Genre: drama, romantiek
Tijdsduur: 130 minutenJaar: 2008
Cast: Karina Smulders, Anna Drijver, Elise Schaap, Waldemar Torenstra, Willeke van Ammelrooy, Petra Laseur, Pleuni Touw, Rutger Hauer Marc Klein Essink, Rawiri Paratene, Mischa Hulshof, Mattijn Hartemink, Walter Bart

1953, een tijd waarin vliegtuigen nog met wimpels werden onthaald en mannen nog in pak vlogen.Een groepje vrouwen wordt, (tijdens een luchtrace) naar Nieuw Zeeland overgevlogen om zich daar bij hun toekomstige echtgenoot te vervoegen in de hoop daar een beter leven te beginnen.Drie aanstaande bruiden worden op slag verliefd op avonturier en serieversierder Frank. De hoofdprijs gaat echter naar Ada die voor haar vertrek al zwanger blijkt te zijn van de zwaar gereformeerde Derk. De flamboyante Ester word dan weer zwanger van Frank en de derde bruid Marjorie...die loopt er gedurende de hele film wat dromerig te bij en adopteert de liefdesvrucht van Ester en Frank.Ook dit verhaal zou weer waargebeurd zijn, dit klopt in ieder geval wat betreft de luchtrace tussen London en Christchurch, de rest is wat moeilijk te verifieren.

Al meteen worden wij, nogal onhandig, heen en weer geslingerd tussen heden en verleden.Nadat de romances zijn uitgezet volgt een nogal oeverloos gezwets over het al dan niet kunnen krijgen van kinderen, religieuze normen en waarden etc.Dit is een stadium waarin het erg lastig is om de aandacht vast te houden. De verjaging van de godsdienstwaanzinnige Derk van Franks erf is dan weer een keerpunt (en meteen ook hoogtepunt) in de film.

Het camerawerk is prachtig, de acteerprestaties (vooral van de oudere generatie) zijn subliem...en toch blijft het helaas allemaal erg vlak.De geheimzinnige glimlachjes en betekenisvolle blikken op het einde mogen er wel wezen maar ja...dat is dan weer te dun om de rest van de film te dragen.

Het is zeker geen totale mislukking, soms straalt het geheel een moeilijk te omschrijven charme uit. Maar gezien de geweldig cast stelt de film toch enigszins teleur.