zaterdag, mei 09, 2009

Filmrecensie The Haunting in Connecticut

Regie: Peter Cornwell
Cast: Kyle Gallner (Matt Campbell), Virginia Madsen (Sarah Campbell), Martin Donovan (Peter Campbell), Erik Berg (Jonah), Elias Koteas (Dominee Popescu)
Speelduur: 92 minuten
Jaar: 2009

Deze film zou gebaseerd zijn op een waargebeurd verhaal. Nu zijn waargebeurde verhalen helemaal in tegenwoordig maar hoe breed de basis is waarop een verhaal dit epitheton mag voeren, dat blijft blijkbaar een behoorlijke variabele. De familie Campbell worstelt met de ernstige ziekte van zoon Matt. Door zijn behandeling is hij niet in staat om lange afstanden af te leggen en daarom zoekt men een huis dichter in de buurt van het ziekenhuis.
Het begint dus allemaal heel erg dramatisch zoals het "waargebeurde verhalen" betaamt.
Eenmaal goed en wel in het spookhuis beland krijgt Matt verschrikkelijke nachtmerries en visioenen maar dit wordt aan de medicatie toegeschreven. Wat later komt men erachter dat men in een voormalig lijkhuis is ingetrokken. Maar na een inspirerende peptalk van pa, die zich met zijn dubbele hypotheek en slecht lopend bedrijf toch al krom betaalt, besluit het gezin dit kleine euvel te negeren. Dit is uiteraard buiten de geesten gerekend die zelfs het donker niet meer afwachten om lelijk huis te houden. Wanneer er zich dan ook nog een zieke amateurexorcist met het verhaal komt bemoeien is het hek helemaal van de dam.

Laten wij beginnen met de pluspunten, de acteurs zetten (vooral in het begin) een goede prestatie neer. De eenheid van het gezin is bijna voelbaar hoewel de dramatiek er wel wat te dik bovenop ligt gezien het genre. Maar zodra het echt begint te spoken verliest regisseur Cornwall meteen ook de pedalen. Er volgt een grote aaneenschakeling van opdringerige schrikeffecten, special effects en onwaarschijnlijkheden zonder enige opbouw en zin.
Dit haalt meteen ook alle spanning uit het verhaal.
Het maakt ook dat men als toeschouwer elke betrokkenheid met de film verliest. Bovendien maakt men ook hier de veel geziene fout dat men te veel genres tegelijk in de film wil stoppen, van familiedrama over bovennatuurlijke thriller tot shocker....make up your mind Cornwell.

Dit is, de uitgelezen promotiecampagne ten spijt, horror die absoluut niet werkt.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik vind de film wel mooi en vooral gezien het feit dat deze familie in het echt in de jaren 80 meerdere keren in talkshows hun verhaal heeft verteld en discovery ook hun heeft geinterviewd. Dus het is echt ECHT! Bekijk het niet als zomaar een film. Dat is ook niet de bedoeling. Denk eens dat het jouw was overkomen. En zeg dan maar nog eens dat je het cliché vond.